Sidor

måndag, augusti 18

Calling from Texas

Waow.
Det är så mycket intryck att jag liksom inte vet var jag ska börja. Kommer nog inte kunna beskriva på något riktigt bra sätt, så det får fortsatt bli lite lösryckt.

New York – jag säger bara JA. Vilken bra idé det var att åka dit. Det var som en underbar övergångsfas, en paus mellan de båda världarna som kommer att vara mitt förut och mitt det som komma skall. Så himla bra stad, men vid närmre eftertanke vet jag inte om jag skulle vilja bo där i alla fall. I så fall i West village eller Greenwich village. Och i så fall om jag skulle vilja hålla på med jazzmusik på heltid – alltså det är faktiskt helt fantastiskt, den jazzkulturen de har over there. I torsdags hörde jag bland annat två MONSTERband, och jag kunde inte släppa eller komma över känslan av att "det här är helt normalt i den här stan och jag älskar det". 
Hade även en väldigt fin dag då jag gick oändligt långt i central park, och satt och hängde med ekorrar och tittade på en liten jättegullig flicka som sprang och skrek "BIRDIIIIEEES!!" och jagade fåglar på ett fantastiskt sätt. En dag hängde jag i Brooklyn, gick över bron till Williamsburg och kollade sedan även in Dumbo och låtsades att jag skulle träffa Dan Humphrey (Gossip Girl för oinsatta) eller nåt.











Men, även semestern har ett slut.
Igår var en lång dag som började kl 03:15 på Manhattan och slutade 24:00 en timme bakåt i tidsskillnad i mitt nya collegerum i Denton, TX. Speciellt! Det här är en stad i stil med Salina, som ligger nära där mina kusiner bor i Kansas, dvs typisk amerikansk stad/ort på vischan med svenska mått mätt. Det är mellan 32 och 37 grader varmt, fuktigt och soligt, men imorse hällregnade och sen blev det fint igen så tydligen kan det skifta väldigt snabbt. Man kan väl säga såhär – senaste 1,5 dygnet har varit fysiskt, och kanske därför även lite psykiskt, ansträngande på ett för den här resan nytt sätt. Den "urbana strukturen" på den här staden av typisk amerikansk karaktär är att stadskärnan är sjukt utspridd eftersom det är tänkt att man ska åka bil mellan de olika hot-spots:en. Med andra ord, utan bil i två dagar försmäkta jag i denna stad. Ungefär. 
Igår kom jag alltså hit, till ett förhållandevis verkligen tomt hus eftersom jag kom först av mina roomies, ensam med mina väskor

okej nu blev jag lite distraherad för jag hängde med mina roomies och deras kompisar och alla är supernajsa men verkligen amerikanskt sorority-aktiga.
I alla fall.
Klockan är allt för mycket, imorgon ska jag på registration men för att återkoppla till historien som jag då inte lyckats skriva än kan Kelseys pojkvän Austin köra mig till campus imorgon så jag behöver inte promenera 40 min som planerat. What a great day! Folk är i alla fall sjukt trevliga och rara här vad jag upplevt hittills. Det känns verkligen bra. Återkommer. K bye



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar