Sidor

torsdag, april 24

Fånge i ett gränsland

Har nån slags fas den här veckan då jag ifrågasätter mig själv och mina motiv och försöker att verkligen gå till botten med dem. Ibland känns det sjukt relevant att försöka granska sig själv med nya glasögon. Man kommer på, och kan undra över, saker som är osofta. Typ "när började jag tänka såhär? det är verkligen osoft. har jag alltid gjort det?" följt av "sluta genast!". Det känns ändå bra på nåt sätt. Att liksom fråga sig själv vad i helvete det är man håller på med. Uppvaknanden och insikter som man kan få om sig själv genom att diskutera världens mer eller mindre viktiga fenomen med sina högintelligenta vänner.

Har även haft en smärre "jag kan verkligen inte sjunga, spela eller komponera ordentligt"-svacka. Också intressant. Man får återuppväckt respekt för vad det egentligen är man försöker åstadkomma. Musik är fan så jävla svårt. No jävla kidding. Man blir ju aldrig bra.

Hade i alla fall handledning m Gulz idag för mitt, sett till antalet nedtecknade noter, mycket dåligtgående projekt. Känns mycket bättre nu. Fick ventilera alla mina ångestar och issues gällande kompositionen, det man vill lära sig kontra vad musiken behöver, att lära sig ett hantverk kontra att skriva musik som känns stimulerande för en, stor eller liten ensemble, konstmusik eller jazz – att vara fånge i någon sorts pendlande gränsland, för vems skull man har ambitioner, varför man vägrar ge upp saker man hade bestämt sig för att lära sig – men håller det ursprungliga syftet fortfarande? Osv osv. Det blir ganska filosofiskt när man tänker efter. Liksom ens själsliga förhållningssätt till någon sorts högst verklig, realistisk och ganska ospännande vardag. Torbjörn är världens bästa person att ventilera med. Så fort jag är klar med tredje satsen på sång/fagott-köret ska jag ta tag i det här, alltså förhoppningsvis om typ en vecka. Hurry curry, det ska bli kul.

En sån där röd "knut" som hänger på väggen på bilden fick jag förresten av Chelsea när hon var här. Väldigt kinesiskt, men vet inte riktigt var jag ska få in den i min lägenhet så att det passar, hehe… :) Men ändå fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar