Sidor

fredag, februari 7

Fredag och toner

Festliga ting från idag:

1. Jag har alltså köpt Cap'n Crunch från internet för dyra pengar. Värt vareeenda öre!! Oh the joy. Kärleken till cap'n crunch kan likställas med kärleken till rödbetssoppa.


2. Jag har producerat helt sjukt mycket toner de senaste fyra dagarna, och fler ska det bli i helgen. Idag började jag dagen med att trycka ur mig två 2:3/3:2-hits, Triconasana (yogapositionen "triangeln"), som faktiskt blev rätt bra tycker jag nog, och så Song for Mr Ma som är en riktig hit med helt pentatonisk melodi tillägnad den kinesiska kompositören som vi hängde med i december. 


Annars har jag, förutom att gå på veckans andra lektion, idag i stort sett bara skrivit på Scene of the crime som ska spelas in i Pål-kursen nästa vecka. Har för ungefär första gången någonsin (nej okej andra) skrivit in min harpstämma i Sibelius i takt med att jag kommer på den. Vanligtvis skriver jag aldrig ut noter på harpstämmorna, men det har faktiskt klara fördelar när man vill få översikt på en form och lättare bestämma/komma ihåg när man hade tänkt spela vad. Har kommit på nya patterns som blev bra, ska bara öva på att spela dem ordentligt också, och att inte fucka upp det så fort jag börjar sjunga en annan rytm. Vet inte om jag har skrivit det, men det ska bli för sång, harpa, Josef och stråk sen. Så nu har jag hållt på hur länge som helst med att hitta på en massa räkor i ett interlud som jag inte kan bestämma mig för om jag ska stråkarra eller vissla eller sjunga eller allt samtidigt eller hur långt det ska vara och hur komplicerat och ja jag vet inte. Fastnade lite, eller känner mig lite musikaliskt drained typ efter den här dagen. Den här veckan av att skriva alla tonerna. 

Har skrivit i veckan på While you were asleep också, för cello och harpa. Skulle behöva göra lite mer på det också i helgen, så att jag kan visa det för Lars på lektionen på måndag.
Jag skriver väldigt mycket efter bilder just nu. Eller kanske alltid egentligen, men det är väldigt tydligt för mig nu. Scene of the crime, While you were asleep, och en annan harplåt då Sailor's wife, som jag har hållt på med hur länge som helst, och som också har extremt tydliga bilder.

Jag känner mig inte alls stressad men samtidigt finns det ju alltid saker att göra. Jag har på något sätt hittat ett mycket hälsosammare förhållningssätt till allt än vad jag haft ungefär någonsin förut tror jag. Tricket tycks vara att vara snäll mot mig själv och låta mig göra lite vad jag vill ganska ofta. Idag till exempel har jag tittat lite på Felicity, och spelat sexhändigt piano med Jonathan och Josef och skrattat så att jag fick kramper i magen. Och åh, jag träffade Johan i ljusgården en liten stund! Jag blir alltid glad av att träffa Johan.

Annars i helgen ska jag och Ludwig repa trum/sång-duo på söndag, inför att spela något på gemensam på måndag. Igår när jag vaknade hade jag ont i halsen, det har varit bättre idag men jag har inte sjungit något sen i onsdags. Hoppas verkligen att rösten ska få må bra. 

Det blir alltid problem när man vet hur man vill att det man skriver ska låta. Det är som när jag försöker skriva om Prokofievs Sinfonia Concertante fast liksom.. sämre.. eftersom det inte är Prokofiev. Eller som nu när jag skriver dåliga kopior på Joanna Newsom-interlud. Det blir liksom varken eller, bara toner utan mening. Nej, jag kanske ska ge upp för idag med det där ändå. Känns inte som att det blir så mycket sammanhang på det längre. Se ett sista avsnitt Felicity och sedan tagga för yoga i morgon bitti, förutsatt att rösten mår bra.

Jag mår verkligen bra just nu ändå. Har så sjukt fina och bra kompisar. Påminns alltid om och slutar aldrig vara tacksam över det faktiskt. Och nu känns det som att jag även borde skriva att jag har en fantastisk familj men det skulle seriöst bli allt för cheesy, även om det är så. Så jag hoppas att de vet att jag tycker det istället.

Okej vi har kommit in på det hära "I LOVES YOU!!!!" i ett drunk mode-stadiet. Läge att sluta skriva i bloggen.
Hej hej

2 kommentarer:

  1. Tips!!! capn crunch finns att köpa i butik, tex usagodis vid tegnerlunden eller the english shop på medis. Billigare än nätshopping!!

    SvaraRadera