Sidor

onsdag, januari 29

Yogis

Idag sa Wanda, när bodybalance-klassen före drog över något och vi stod utanför och väntade på att få komma in i salen, att "Vi är yogisar så vi har tålamod. Det här är bara en av alla de distraktioner som vi klarar av att skärma bort".
Jag gillar verkligen yoga med Wanda.

När jag, lite senare, stod i kön på Esplanad och skulle köpa mjölk tänkte jag på det som hon sa igen. "Jag är en yogis, jag har tålamod".
Och så kände jag plötsligt att kassaköer är en typisk sådan distraktion som man stöter på, och som man kan göra ett extremt aktivt val i hur man ska förhålla sig till. Att inte hetsa upp sig för såna saker som man inte kan kontrollera måste ju vara typ bland det viktigaste man kan lära sig själv i samhället vi lever i, yogis eller ej.

På vägen hem tänkte jag på att jag nu har ganska optimalt mycket att göra ändå. Eller, att jag i alla fall lyckas balansera det just nu på ett sätt som funkar. Och att jag mår sjukt bra, just därför. Målet för denna termin, och livet, är att inte tacka ja till saker som jag inte verkligen vill eller borde göra, och att lära mig att inte få dåligt samvete över att tacka nej. Än så länge går det faktiskt ganska bra.

Ja, sen jag kom hem har jag dock ändå kunnat konstatera att det såklart är en massa saker som jag har att göra ändå. Har hållt på hela dagen med att fastställa vad jag ska spela på giget imorgon, och försöker lära mig texter och har inte kunnat bestämma mig men nu vet jag nog, kanske, men ska öva i stort sett hela dagen imorgon till det som är på kvällen. Förhoppningsvis går det bra, trots den nära inpå-tidsaspekten. Det gör det säkert. Sen har jag två dagar på mig att återuppliva mitt och Josefs program, som ska spelas på söndag då i Linköping.

Sen ska jag sjunga Allt under himmelens fäste på gemensam på måndag, då vi ska ha Helen Sjöholm omg epic och det skulle ju kanske vara bra om man hann öva lite på också..?! Ja, och så vet jag inte riktigt hur jag ska få ihop Mikaelikonserterna med inspelningsdagar i Påls kurs. En av konserterna tror jag kommer ryka, för det har att göra med när Josef kan och sånt. Om jag inte hittar någon mirakulös lösning, men det tror jag inte. Vet bara inte riktigt hur jag ska lägga fram saken för Anders…

Och så ska jag då i alla fall skriva ett arr på min mest nybakade låt till ovan nämnda inspelning, och ett stråkarr till den. Och så ska jag försöka komma lite längre på mitt, också nya, stycke While you were asleep för cello och harpa till nästa Lars-lektion, som jag ännu inte vet när den blir. Och så det egentliga projektet då – att fortsätta på det påbörjade orkesterarret på Box of secrets. 

Men, det är okej. Jag vet inte riktigt exakt hur än, men på något sätt ska det gå.
Det känns ändå bra så länge jag inte låter mig själv bry mig för mycket om att allt ska vara fint och i ordning i mitt hem. Det är ändå inte det viktigaste.

Jag är en yogis. Jag stressar inte upp mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar