Sidor

söndag, januari 5

3 am

Okej så här är en rolig historia. Eller, kanske inte så rolig. Säg att det bara är en historia.

Igår kväll låg jag i sängen och försökte somna, så som man ofta gör, och lyckades inte så bra på grund av livets felvända dygnsrytm osv. Låg och tänkte på att jag har jättemycket arr att skriva (oj nej nu börjar hon ranta om "allt hon har att göra" igen, tänker ni nu, men frukta icke) eftersom vi var i Kina och sen var det jullov och det var ju jättelänge sedan jag skrev något egentligen, eller var det det? och nej egentligen kanske det handlar mer om att jag har så många work in progress parallellt att det känns som att jag aldrig slutför något jag håller på med, och det kan vara frustrerande. Konstaterade att jag bara har "gjort klart" typ en enda låt på hela hösten. Funderade lite på hur det kom sig, att jag fastnar någonstans i mitten hela tiden och inte vet vilket stycke jag ska börja knåda för att ta det vidare. 
Efter en stund la jag ner resonemanget och försökte mer aktivt att somna. Utan framgång. Ytterligare en timme gick. Jag började vagt fundera på vad jag egentligen skulle vilja skriva om och kom på en tyckte jag helt perfekt grej att göra en låt om som jag inte tänkt på på det sättet tidigare. För att göra den här utdragna historien om något ganska ointressant lite kortare kan jag iaf säga att plötsligt kom det massa ord och jag började fundera på vad man kunde rimma på vad så jag tände lampan och började skriva ner och med orden kom även melodi, osv osv. Det gick i alla fall fort. Så jag skrev ner allt, tänkte att jag nog inte glömmer melodin men insåg viss problematik i att jag precis skrivit något som låter i mitt huvud som en radio-popdänga med akustiska gitarrer och när skulle jag någonsin göra något av det?
I alla fall. 
Jag övade harpa nyss, så kom jag att tänka på den där låten så jag hämtade texten, och när jag läste den kom jag även på hur melodin gick och sen provade jag att spela till och det lät inte alls otänkbart trots att det verkligen blir harpa goes radiopop. Det var i alla fall en lustig känsla.

Jag vill lägga upp den här bilden innan det blir awkward att lägga upp en bild på gulliga hundar i julutstyrsel.

1 kommentar:

  1. Jag älskar din blogg /frozenwaterstream

    SvaraRadera