Sidor

måndag, december 9

Jag är i Kina del 3

Heejeeeej

Allt är fest fortfarande. Vi har lämnat Xiamen nu efter fyra fina konserter.

Hade min mest episka konsertupplevelse på sista — efter extranumret vill den väldigt entusiastiska publiken att jag ska sjunga något mer, och en person önskar att vi ska spela ett orealistiskt klassiskt stycke på jazzgrupp, så det är lite generell förvirring och folk ropar på kinesiska och presentatörskan pratar med publiken och ingen vet riktigt hur vi ska gå till väga och plötsligt går bandet av scenen och jag står kvar med de kinesiska musikerna. Då kom jag plötsligt på en grej, så jag sprang ut och hämtade Björn. Jag sa till presentatörskan att vi spelar en låt som publiken känner igen på duo och alla går av och kvar är bara jag och Björn. Så gjorde vi en duoversion på Waves of Gulanguy, en traditionell melodi som vi lärde oss förra året men som vi knappt har tänkt på en enda gång sen dess. Det var en extremt mäktig känsla, Xiamen-invånarna älskar den melodin och de blev helt exalterade och applåderade efter varenda fras och började klappa i takt andra vändan och jublade och.. Ja, det var fett. Eller, det feta låg kanske framförallt i att vi gjorde en helt oplanerad duoversion och det var alltså väldigt roligt musicerande, och publiken ÄLSKADE det på ett uttryckande sätt. Sen gick jag och Björn av scenen och high-fivade, och det kändes som att knyta ihop säcken på vårt femåriga gemensamma musicerande.

Nu har vi åkt kinesiskt snabbtåg till Fuzhou, som logiskt nog uttalas "Foohjou" och idag är vi lediga och ska åka till en spa-anläggning med heta källor i eftermiddag.

Ha kul med snön hemma! <3

1 kommentar: