Sidor

onsdag, september 25

Vem bestämmer?

Tittade igenom festivaltidningen till årets upplaga av Sthlm jazz.
Kände mig ömsom väldigt glad, taggad och mer exalterad över stockholms jazzscen på länge, för att sedan plötsligt drabbas av irritation. Och så pendlande så, fram och tillbaka, läsningen igenom.
Det var så konstigt.

På sätt och vis: Kul tidning! Kul reklamidé! En liten bild på mig själv (egotrippad fanatiker hej hej) fanns med så det var ju roligt. Kul när man kommer i läget att man känner så många som spelar under festivalen. Vissa väldigt spännande akter, många scener, lättillgängligt typsnitt etc.

Och så samtidigt: Vad är det här med världen?? Vem bestämmer vad som är hippt och trendigt och ballt och vad som är jazz och vad som inte är det och vilka himla begrepp som trendar och varför trendar dom och man säger så mycket häftiga saker om folk som ju är väldigt häftiga men som måste framställas så häftigt, eller så normaliserat, att jag inte kan ta det seriöst, och det är så himla hippa personer som ska uttrycka sig om saker och vad fan det är ju bara en persons himla åsikt och jag orkar inte med att något som någon tycker ska framställas som sanning etc etc etc.

Och så har man med sig i sitt sinne när man läser ovanstående ranting-session att jag innerst inne på något plan är en vettig person som förstår att alla ovanstående punkter har med något att göra. Jag vet det.
Och blir ändå irriterad, för att jag inte borde bli det, eller, inte får bli det. Eller jag vet inte.
Kände mig i alla fall likvärdigt superentusiastisk som superrepellerad av jazzfestivalen. En nytändning samtidigt med det som gör att jag ofta är så evinnerligt trött på Fasching och strömningar som händer där.
Kan inte riktigt förklara varför egentligen heller.
Konstigt.

1 kommentar:

  1. aaah tack jag kände precis samma sak fast om något helt annat haha

    SvaraRadera