Sidor

torsdag, september 26

Tydlighet

Oj vad lätt det är att få saker gjort ändå när det är tydligt vad det är som är uppgiften.
Idag har missionet varit att öva till konsert m Josef på lördag. Alltså har jag övat till konsert m Josef på lördag. Och skickat programbladet dit, vilket jag också skulle göra och lämpligvis kunde under klockan tre-dippen.
Har spelat ganska fint idag ändå. Det är kul när man märker att man blir bättre på sitt instrument, små steg lite då och då. Om någon undrar är det faktiskt fett mycket multitasking innan man kan harmonik/text ordentligt. Extreeemt mycket tankeverksamhet på kort tid. Det är precis det som jag tycker är sjukt roligt med just harpa/sång-kombon. Liksom texten, ackord, rytmiseringar som på nåt sätt ska hänga ihop men ändå varieras, PEDALER som inte står utskrivna och vilka tillfälliga förtecken har jag nu precis haft på raden ovanför och hur blir det nu i den här tonarten och vad är det här för ackord egentligen med enharmoniska förväxlingar osv och vad var det nu för text på den här raden. Mihi. Det är realtidsteori och logik, den som hävdar något annat har aldrig försökt.

Anyhows, kom att tänka på om jag skulle vara klassisk musiker. Säg att jag spelar viola. Vad lätt det verkar ändå med strukturen om det enda man har att göra under skoltiden är att öva på sitt instrument (typ). Gå upp, öva jättemånga timmar, gå och lägg dig.
Det som jag kan tycka är svårt är när det är så mycket olika grejer man ska göra. Öva sång, öva harpa, komponera, studera teorin bakom kompositionen, gehör, gigs, det man sjunger på sina sånglektioner kontra det som man sjunger på sina konserter.
Fast det är säkert en massa annat om jag spelar viola också, vad vet jag.

Åh måste bara nämna förresten att jag hade ljusgården-lunchdejt med Viktor och Hallby och det var såå fint. Och så en liten promenix i solen ner till östermalmstorg för att skaffa kaffe också på det. Himla bra lunch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar