Sidor

måndag, september 16

Kort om riktning

Livets och dess förutsägbarhet eller ej.
De flesta i min ålder vet inte vad de kommer göra i livet. Det vet inte jag heller, riktigt, även om många tycks tro det. Jag tror själv att jag vet ganska ofta, men egentligen vet jag inte.
De flesta av dem jag känner går grundskolan och har saker man vill i livet, väljer gymnasium med mer eller mindre svårighet beroende på hur drastiskt vägvalet tycks vara, går gymnasiet med nya upptäckter om vad man tycker är intressant och inte, går ut skolan, vet inte vad som ska hända och trivs olika väl med ovissheten. Jobbar för att få pengar till att resa. Passar på att leva det fria livet och avvaktar i väntan på insikten om vad man vill göra, tills man så småningom förhoppningsvis inser det och börjar plugga.

För mig har det ju inte varit riktigt så, eftersom jag på jullovet i tvåan på gymnasiet insåg att det var musiken som var världens syre och att det var det jag måste göra. Sedan dess har det inte funnits några alternativ, egentligen, och jag har ännu inte känt någon längtan efter att resa. Trots detta inser jag att det finns de subtila osäkerheterna. Min framtidsovisshet ter sig på så vis att jag mer och mer inser att jag inte riktigt vet på vilket sätt jag ska verka som musiker. Valmöjligheterna har långsamt och smygande blivit fler och fler, längtan allt bredare. Det kan kännas läskigt, och ibland kan det vara svårt att frigöra sig från det man tidigare trodde att man var helt säker på att man ville. Det som man känner att andra vill att man ska vilja.
Det pratas omkring mig hur osäker branschen är, att man aldrig kan veta hur det kommer gå, att det är slumpen som avgör vem som lyckas och inte. Den oron känner jag inte över huvud taget. Jag är helt övertygad om att det kommer lösa sig, frågan är bara på vilket sätt. Och den ovissheten, tänkte jag på idag, tycker jag ändå är extremt rimlig. Vem pallar leva ett förutsägbart liv.

Jag gillar att inte veta. Gillar att bara fortsätta gå, mot okänt mål, i den riktning som hjärtat säger åt mig.


1 kommentar:

  1. Fint vännen min! Fortsätt gå dit <3 vill! Pusss!!!

    SvaraRadera