Sidor

måndag, juli 15

Fördelar med miljöombyte

Har haft glädjen att få fyra fina, soliga dagar i Visby med familjen. Miljöombyte är så väldigt bra på så många sätt och man återuppväcks lite ur någon sorts hemmablind dimma.

Har hunnit tänka sjukt mycket, bland annat på fenomenet Att Tänka. Det blir så lätt att man som människa känner ett behov av att alltid tyckas vara sysselsatt. Så fort man inte har något att göra – i väntan på bussen, ja oftast i väntan på något oavsett vad det är, hittar man något att göra, oftast i den så lättillgängliga mobiltelefonen. Jag kan känna att jag så ofta isolerar mig själv från de vardagliga iakttagelserna genom att sysselsätta hjärnan med annat. Man hör många fler tankar om man lyssnar efter dem. Man hör hur mycket spännande ljud världen ger ifrån sig om man lyssnar.

Har även tänkt på hur andra människor tänker, och konstaterat att det kan vara väldigt svårt att förstå. Hur stor skillnad kan det egentligen vara mellan mig och någon som tänker så väldigt olika kring en massa saker? Vi är ju trots allt båda människor så ett visst mått av likhet bör rimligtvis finnas, olikheterna till trots. Universell längtan. Viljan att bli älskad, känna lycka, medvetenheten om sina egna personlighetsdrag i viss mån, generell självmedvetandet, motiveringar till varför man tycker det man tycker. Det egna jaget kontra det som är alla andra.
Hur kan det bli så väldigt olika ändå? Vilka är de gemensamma nämnarna som övervinner olikheter i bakgrund såsom uppväxtomständigheter och utbildning.
Hur kan det ibland gå så fel, eller så rätt, och vem är det egentligen som ska avgöra vad som är rätt eller fel och enligt vilka värderingar då?
Vad är det som avgör vad man tycker är bra eller dåligt, vem man tycker är trevlig eller tråkig?
Varför tycker man att vissa är attraktiva och andra inte?
Detta kan man till exempel fundera över om man låter bli att scrolla på telefonen för några minuter.


Fina Saga och Jessica


Vi var på min bästa strand


Josef förbarmade sig över mig efter att jag blivit övergiven av familjen i söndags. Vi åkte bland annat och tittade på, och i mitt fall fascinerades oändligt av, den hysteriskt tvära kustlinjen.

Har flyttat hem till Östermalm nu för att jobba på espresso house den här veckan, och det känns helt sjukt bra att vara hemma igen! Ännu ett av miljöombytets mirakel. Känns så himla bra att vara tillbaka här i mitt fina hem, utan att känna sommarstressen av att vilja vara ute eftersom jag ändå ska jobba på dagarna, och utan att känna mig miserabelt utarbetad och oinspirerad som jag gjorde precis innan jag drog ut till Tyresö. 
Alla är glada och total harmoni infinner sig, etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar