Sidor

söndag, maj 19

Om att städa

Andrum.

Har inte tränat på hur länge som helst pga den extrema arbetsmängden och har fortfarande inte full rörlighet i foten vilket gör att yoga känns olämpligt men i morgon ska jag försöka pallra mig till gymmet i alla fall. 
Var ute i Tyresö och firade lillebror idag vilket både var väldigt trevligt och väldigt praktiskt eftersom jag då kunde öva harpa utan att behöva gå till skolan. Har fått blåsor på tum- och pekfinger – najs! Inget som lite kirurgtejp inte kan fixa dock. 
Kan inte släppa tanken på hur normalt mitt liv kommer att kännas igen på tisdag. Har verkligen börjat se fram emot måndag på riktigt nu (så fiiin lokal också vilket jag nästan hade glömt bort tills jag var där och tittade igår!) men det kommer bli episkt skönt när det är gjort. Då kan jag börja göra andra grejer igen. Inte för att jag tror att jag kommer lämna Neptunus där, men det kommer inte längre att vara det ogenomförda orealistiska projektet som har legat och gnagt i mitt sinne i åtta månaders tid. 

Har haft lite tid att städa idag. Plocka undan grejer som har legat framme i två veckors tid, kläder i hela mitt sovrum, paljetter från smask som har fått återvända till fingarderoben och den okontrollerat stora högen av källsorterat skräp har förflyttats från berget i köket till strukturerade påsar i hallen. Plötsligt kan jag andas mer. 
Att städa har ett ganska tydligt symboliskt värde för mig. Om jag får ha det fint och ljust och fluffigt och rent hemma finns det liksom utrymme för att må bra, vara glad, göra roliga saker och skapa nytt. Finns ett visst mått av organisation hemma ser jag lättare strukturer i allt annat man måste hålla koll på i huvudet också. Det sorteras på något sätt automatiskt där då. 

Folk brukar säga att jag är uppstyrd (något jag just igår ändå kan hålla med om med tanke på det fascistiska repschemat vi jobbade efter, hehehh) och oftast tycker jag inte riktigt att det är sant utan att det man baserar uppstyrdheten på är att jag oftast brukar verka uppstyrd mot andra i form av att leverera tydliga noter (lol) eller liknande, men att folk inte förstår hur nedstyrd jag är när det kommer till att få saker gjort i vissa områden (typ svara på mail!!? och ta tag i att ringa folk – mellanlandet i tid från det att jag kommer på att jag måste göra det till det att det faktiskt händer är orimligt långt..).
Men när jag städade idag kände jag att jag nog ändå är ganska uppstyrd. Det är nog varken positivt eller negativt men så är det. Jag gillar att ha koll på min omvärld för det gör att jag kan släppa kollen själv.
Sen det där med att jag bevisligen är ordning som dras till kaos är en annan sak..

Imorgon ska jag dammsuga, damma och städa badrummet. Det kommer bli fab.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar