Sidor

onsdag, maj 22

Avkok på ingefära

För första gången pleasing the crowd !(?)... 

Ser på mina trafikkällor att en massa människor av någon outgrundlig anledning kommer till denna blogg genom att googla på Avkok på ingefära eller avkok på ingefära recept. Små vänner, ett ingefäraavkok behöver inget recept! Och ändå tänker jag nu förklara hur man gör detta enkla mirakelmedel för att ni vilseledda själar (hej och välkomna) som inte alls vill komma till min blogg utan bara vill veta "Hur gör jag det mytomstpunna ingefäraavkoket?" inte ska känna er besvikna på internet och dess kapacitet.

Nu låter det som om jag är någon sorts expert på ingefära men det är jag inte. Jag är bara tillräckligt nervös över tanken på att bli sjuk så att jag inte kan sjunga att jag dricker det väldigt ofta.

Ingredienser:
Färsk ingefära
Vatten
(honung)

Anvisningar:
Koka upp typ en halvliter vatten, förslagsvis i en vattenkokare för att spara energi.
Skala en eller två små "grenar" ingefära. Inte så viktigt hur mycket, beror på hur starkt man vill ha i förhållande till hur länge man orkar låta det dra. Skär i ganska tunna skivor.
Häll över vattnet i en kastrull, ploppa ner ingefärsbitarna och låt dra på ganska låg värme i 10-15 min. 
Häll avkoket i vätskesamlaren du tänker dricka ur, låt ingefärsbitarna ligga kvar i kastrullen genom att hälla av med ett lock eller i en sil. 
I med en sked honung och sedan drick när det inte är för varmt.
Om man tycker det bara är halvgott är mitt enda tips att ha mer honung, då smakar det istället bara som honungsvatten med en touch av ingefära som bränner i halsen (på ett bra sätt).

Det här kan vara ett av de lol:igaste inläggen jag någonsin skrivit men nu behöver jag inte ha dåligt samvete över att vilseleda ingefärssökande längre.
Må ni alla leva långa, friska liv!


2 kommentarer:

  1. Säger detsamma: Tack! Brukar annars koka upp vatten och lägga ner skivad ingefära och tugga i mig dem på slutet, men det är inte alltid så gott. Ska prova din variant nu! :-)

    SvaraRadera