Sidor

måndag, april 29

Det där med deklarationen...

OOOOKEJ
satte, först hade jag rå-ångest över att behöva deklarera mitt företag för första gången – så till den grad över att jag sköt upp att öppna papprena från skatteverket i typ en månad.
Sen öppnade jag pappren och där fanns ingen NE-blankett så jag tänkte att "OMG chill jag ska tydligen inte deklarera företaget än!". Lyckan var stor, alla var glada.

Sen tänker jag att jag ska logga in på skatteverket och e-deklarera som i ett litet kick och det kommer att gå strålande smidigt eftersom det enda jag har är min egen inkomstdeklaration.

Trodde jag ja.

Så nu har jag, i omväxlande panik och någon typ av förståelse, köpt ett bokföringsprogram och tryckt in siffror från hela förra verksamhetsåret. Det är än så länge inte så hemskt jobbigt (förutom när jag inte förstår ord och måste ringa någon som förstår) men det har ju tagit en liten stund och nu är egentligen min största förvirring vart alla pengar i företaget har tagit vägen. Har jag glömt utgifter? Jag har även ett kvitto som jag inte hittar vilket är extremt irriterande. Förvirringen är total.
Nu orkar jag dessutom inte göra mer eftersom jag imorgon både ska ha en lektion, bära fana, bära festgrejer och sen sjunga hundra miljarder vårsånger med Mikaeli.
Kommer bli en kul onsdag och torsdag i deklarationens fotspår! (måste även göra noter/mindre arr på typ 6 låtar lol vad roligt jag ska ha det)

När jag har tyckt att livet känts hårt har jag tröstat mig med världens bästa nyuppladdade youtube-video. Bästa SMASK-låten med extremt rolig och översatsig video (bidrar även på ett litet hörn med dans). Scmack om dooodahh!

1 kommentar:

  1. Har du ett separat bank-konto för din företagsverksamhet? )Man måste ha det enligt lag, kan vara bra att veta!) I så fall, kolla där för att säkerställa att alla kvitton är insamlade! Man kan använda den för att stämma av emot. Vi jobbar på en sån feature i Zenconomy, bokföringsprogrammet jag utvecklar...

    SvaraRadera