Sidor

fredag, juni 15

Fotboll vs fler toner

Hej vänner!
Det är fredag. Viktigt att ändå någonstans inom sig försöka hålla koll på veckodagarna så att man inte går och tror att det är torsdag hela veckan och sedan hamnar efter i hjärnan när det plötsligt är fredag.
Det bästa med sommaren är att jag kan sova så länge som min kropp vill, och senaste veckan har jag hamnat på ungefär 9,5 timme per natt. Så sjukt skönt.

Idag blev det superhäng i sängen på morgonen, dusch och en sväng till esplanad för att köpa mjölk och nutella. Halv ett blev det kalasfrukost med Sims eftersom jag bara tyckte att jag var värd det eller nåt.


Var i skolan en sväng och sjöng lite också, och hade bas/sång-jam med Björn (nej, inte sax-Björn). Extremt bra träning för gehöret!

Kände mig lite hård och knipsade upp mitt trasiga externa cykellås med pappas bultsax som jag fick låna igår (yeah kändes soft att gå hem själv igår kväll med ett vapen i påsen, som att man är sjukt förberedd på att försvara sig mot eventuella angrepp!). Det tog ungefär tre sekunder.

På kvällen har jag varit lite trött så jag tänkte titta på fotboll. Då kom jag på att jag faktiskt inte riktigt tycker att det är så kul, så jag blev lite distraherad och började leka Sibelius istället fast med tvn på (inte helt borta alltså). Tiden liksom bara försvinner när man leker sibelius.

Har nu skrivit en helt minut till på Allt vi är och idag hittade jag lite struktur, så det kändes rätt bra faktiskt. Dock får man kämpa för att få det bra! Man hör någonting i huvudet och sen ska man få ut det på pappret på ett funktionellt och linjärt sätt. Även om jag har ganska bra koll tar det tid att skriva sån musik. När varenda klang är ett jävla pill liksom.
Det är det som jag tycker låter fett just nu – att få fyra stämmor att tillsammans bilda en väv av klanger som låter större än bara fyra toner, och effekten som då uppstår av att man genomfört en så effektiv arrangering som möjligt. Lite som matematik eller ett pussel på nåt sätt också. Man fördelar ut tonerna och funkar det inte måste man pussla om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar